Дидактичні ігри та вправи по природі

«Кожен день у дитячому садку, коли справа ведеться розумно, розширює дитячий світогляд, збуджує увагу й цікавість. Кожен час – весна, зима, осінь – викликає свої розмови, свою працю»

С.Ф. Русова

Дидактичні ігри спрямовані на вирішення конкретних завдань навчання і виховання. Вони мають свою структуру: ігровий задум, мету, ігрове завдання, ігрові дії.

Барви природи
Мета: розкрити дітям різнобарв'я природи рідного краю; навчати естетично сприймати світ природи; здійснювати сенсорний і мовленнєвий розвиток засобами природи.
Матеріал: об'єкти природи (на вибір вихователя).
Ігрові завдання – запитання:
- Хто віднайде більше квітів певного кольору?
- Хто скільки відтінків помітив у пелюстках однієї квітки (листка, неба, трави, землі та ін.)?

Звуки природи
Мета: навчити дітей прислухатися до звуків природи, пізнавати і розрізняти голоси птахів, інших явищ; розвивати фонематичний слух, виховувати бажання дотримуватися правил поведінки в природі, зокрема у лісі під час висиджування птахами пташенят.
Матеріал: записи різноманітних звуків, які чути в природі.
Ігрові завдання – запитання:
- Хто як співає?
- Упізнай «співака» за голосом (розпізнавання голосів птахів).
- Хто господар цього голосу?
- Хто більше почує різноманітних голосів у природі?
- Про що вода співає навесні?
- Шум зеленого гаю.

Рослини нашого лісу
Мета: закріпити знання про природні багатства рідного краю, про лісові рослини своєї місцевості.
Матеріал: гілочки, листки, плоди різних лісових рослин.
Хід гри. Гра проводиться після екскурсії, збору та вивчення природного матеріалу. Вихователь називає рослину. Дитина, у якої є листок або плід цієї рослини, розповідає все, що знає про неї. Інші діти можуть доповнювати.
Гра завершується загадуванням та відгадуванням загадок про рослини лісу, дидактичними вправами «Що було б, якби в лісі зникли всі дерева», «Що було б, коли б кожна дитина нашої групи разом з батьками зламали для себе по одній гілочці берези і вирубали б по одній ялинці?»
Примітка. Аналогічно можуть проводитися дидактичні ігри про рослини саду, городу, поля.

Танок лісових рослин
Мета: закріпити знання дітей про рослини лісу; розвивати вміння гратись у хороводні ігри.
Матеріал: шапочки із зображенням лісових рослин: суниць, ожини, горіхів, грибів.
Хід гри. Ведучий пропонує загадку:
Богатир стоїть багатий,
Пригощає всіх малят:
Івасика – суничкою,
Оксанку – полуничною,
Андрійка – горішком,
Петруся – сироїжкою,
Катрусю – малинкою,
Василька – лозинкою.
Після відповіді на загадку діти вибирають ролі за допомогою лічилок або за бажанням. Одягнувши відповідні атрибути, відходять убік. Всі інші діти утворюють коло й співають:
Хоровод
Ми підемо, ми підемо,
Спілу ягідку знайдемо.
У сунички гарні щічки,
Як у дівчинки Марічки.
Гарна ягідко смачна,
Затанцюй нам гопака.
Ти, суничко-ягідко, руку нам давай,
Ти, суничко-ягідко, у танок ставай!
Ми підемо,ми підемо,
Ожинові ягоди там знайдемо
Ожинові ягоди темно-сині,
Але вас нема в колі нині.
Ожинова ягода! Руку нам давай,
З нами разом весело в танці покружляй!
Ми підемо,ми підемо,
І грибок в лісі знайдемо.
Любий підосичнику,
Шапочку зніми,
І малятам ввічливо
Добридень скажи!
Любий підосичнику! Руку нам давай,
У червоній шапочці у танок ставай!
Ми підемо,ми підемо,
І горішків наберемо.
Ти, горішку кругленький,
Ти, горішку смачненький,
Не ховайся під листок,
А ходи скоріш в танок.
Діти виконують рухи відповідно до тексту.

Хто літає?
Мета: закріпити вміння дітей класифікувати комах за способом їх пересування; збагатити знання про характерні особливості комах.
Матеріал: картонки із зображенням різних комах.
Хід гри. Вихователь розкладає на столі картки із зображенням різних комах. За його сигналом двоє дітей відбирають картки із зображенням комах, які літають (метелики, бабки, комарі та ін.), повзають (мурахи, жуки, мухи), стрибають (коники).

Хто де живе і що їсть?
Мета: закріпити знання про тварин, їхній спосіб поведінки, харчування; викликати бажання турбуватися про них.
Матеріал: картинки із зображенням тварин, кружечки для оцінки відповідей дітей.
Хід гри. Педагог показує картинку із зображенням тварини й запитує: Хто це, де живе, що їсть? За правильну відповідь роздає кружечки. В кінці проводиться підрахунок кружечків у кожної дитини. Ставиться запитання: Як би ви могли допомогти тваринам, особливо взимку?

Мої друзі
Мета: закріпити знання дітей про домашніх тварин, їхні зовнішні ознаки, чим харчуються. Формувати гуманне ставлення до них.
Матеріал: іграшки чи великі картинки із зображенням свійських тварин та маленькі картинки, на яких намальовано різний корм.
Ігрове завдання. Нагодувати своїх друзів – тварин.
Правила гри. Вибрати корм для певної тварини.
Хід гри. Варіант І. Перед грою прочитати дітям вірші, загадки про тварин та їх харчування. Під картинками тварин розкладаються картинки із зображенням різного корму, які не завжди співпадають із харчуванням певної тварини. Діти підбирають відповідний корм тварині.
Варіант II. Діти поділяються на дві групи: одні зображають тварин, інші прагнуть піднести корм. Якщо корм підходить цій тварині, вона дякує за годівлю.

Хто більше назве
Мета: закріпити знання дітей про диких та свійських тварин; виховувати бажання допомагати тваринам.
Матеріал: картинки із зображенням диких та свійських тварин.
Хід гри. Дітям показують картинки із зображенням свійських і диких тварин. Вони називають тварину і ознаки, що її характеризують.

Буває – не буває
Мета: виявити рівень засвоєння природничих знань дітьми та їхнє вміння орієнтуватися у явищах природи.
Хід гри. Вихователь. Послухайте, будь ласка, що я вам зачитаю і скажіть, чи буває так, чи ні.
- Випав великий сніг, і зацвіли проліски.
- Хлопчик поїхав на лижах збирати суниці.
- У саду цвітуть троянди, а двірник замітає сніг на стежці.
- Падає жовте листя, а діти ідуть до школи.
- Випало багато снігу. Діти взяли санчата й пішли кататися з гірки,
- На деревах розпускаються бруньки. Цвітуть квіти. Готуються відлітати птахи.
- Хлопчик був у лісі і бачив у норі півня.

Відгадай, що де росте?
Мета: уточнити знання про назви рослин і місце їх росту, розвивати увагу кмітливість, пам'ять, бережне ставлення до рослин.
Хід гри. Діти стоять у колі. Вихователь (або дитина) кидає кому-небудь м'яч називаючи при цьому місце, де росте та чи інша рослина (сад, город, ліс, поле луг). Той, хто спіймав м'яч, повинен назвати відповідну рослину.

Листячко, квіти, плоди
Мета: вчити дітей активно використовувати знання про рослини; виховувати такі якості, як взаємодопомога, доброзичливість, витримку (щоб не зривали незрілі плоди).
Матеріал: вирізані або наклеєні на фланель чи замшевий папір листя, плоди, квіти.
Ігрове завдання: виростити плоди або квітку.
Правила гри: підбирати плоди до листя, квіток або навпаки.
Хід гри. Варіант І. На демонстраційній дошці викладіть дві гілки: на одній плоди, квіти і листя однієї рослини, а на другій – плоди і листя різних рослин, наприклад, листя аґрусу та плоди вишні. Чи дозріють ці плоди, розквітнуть квіти і навпаки? Бажаючі виправляють помилку – до листків добирають потрібні плоди, квіти.
Варіант II. На гілці з листям різні плоди, квіти, лише одні з них розміщені правильно.
Завдання. Замінити помилково вирощені плоди, квіти правильними.

Живе – не живе
Мета: навчити розрізняти об'єкти та явища живої та неживої природи.
Вихователь називає об'єкти і явища природи і пропонують визначити належність до певної групи.
Наприклад: вода, мак, каміння, грім, зірки, соняшник та ін.

Літає, ходить, повзає, плаває
Мета: закріпити знання про спосіб життя об'єктів природи.
Вихователь називає ( показує малюнки або зосереджує увагу на об'єктах природи), пропонує дітям визначити спосіб їх пересування.

У лузі (в лісі, у полі, в саду, на городі)
Мета: закріпити знання про рослини поля, лісу, саду, городу, лугу, використовуючи предметні картинки, або наявні об'єкти, пропонується згрупувати рослини за місцем їх поширення.

Примітки.
1. В іграх цієї групи дорослий, або дитина-ведучий називають об'єкти природи, а діти діють відповідно до завдань гри.
2. Дорослий може використати м'яч, що його кидають дитині, яка має дати відповідь.
3. Доцільно буде використати фішки для активізації дітей.
4. У кінці гри обов'язково наголосити на бережному ставленні до об'єктів природи.

Збережи нас
Мета: закріпити знання про деякі рослини і тварини, занесені до Червоної книги.
Матеріал: малюнок із зображенням лісу, галявини, неба; площинні зображення рослин і тварин, занесених до Червоної книги.
Ігрове завдання. За складами, позначеними різним кольором на малюнку, прочитати назви рослин, тварин, птахів, занесених до Червоної книги.

Ігри-медитації
Вихователь. Уяви себе квіткою (ромашкою, конвалією та ін.), пташкою, метеликом, хмаркою, дощиком, деревом та ін. Розкажи про свої дії, вибери лінію поведінки в цій ролі. Чи хотілося б тобі, щоб тебе топтали, рвали, просто нищили?

Ігри-порівняння
- Чим подібні і чим відрізняються кролик і кішка?
- Що є спільного і відмінного у кішки та кошеняти?
- Що спільного у кішки з тигром?
- Яка відмінність між білкою і кішкою. У чому їх подібність?
- Чим схожі кінь і корова? Що у них є відмінного?

Примітка. Матеріалом для такого типу ігор можуть слугувати будь – які тварини, рослини.

Категорія: Дитина у природному довкіллі | Додав: karamanuch (2019-08-14)
Переглядів: 7397 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar