Тобто розвиток мови має вести розвиток таких розумових операцій як аналіз, синтез, зіставляння, узагальнення, класифікація. Навчально-мовленнєва діяльність має носити характер розвиваючий. Це досягається завдяки використанню таких прийомів: • уявні ситуації "що було б якби"; Максимальне використання ігрових методів і прийомів враховуючи домінуючий вид діяльності дошкільників. Що забезпечує емоційну насиченість занять. Це – національна спрямованість розвиваючого мовлення та поступове ускладнення змісту методів і прийомів навчання рідної мови від групи до групи. Формування комунікативно-мовленнєвої діяльності – являє собою складний процес взаємодії дитини з навколишніми людьми. Мова не виникає з самої природи дитини, а формується тільки в процесі життя дитини в соціумі. Її виникнення і розвиток викликається потребами спілкування, життєдіяльності дитини. Це відбувається завдяки співпраці дитини і дорослого, яка будується із врахуванням вікових особливостей і можливостей дитини. Виділення з навколишнього дорослого і встановлення з ним контакту починається у дитини дуже рано. Німецький психолог, досліджував дитячої мови В.Штерн ще в минулому сторіччя писав, що початком мовлення є той момент, коли дитина вперше промовляє звуки, пов'язані з усвідомлення їх значення і наміром спілкування. Виявляється людський голос дитина розрізняє зразу після народження і відрізняє її від інших звуків. Аналіз поведінки немовлят показує, що присутність дорослого стимулює мовлення, вони починають говорити тільки в ситуації спілкування і тільки за вимогою дорослого. Ось чому рекомендується якомога більше розмовляти з дітьми. Так виникає перша форма спілкування ситуативно-особистісна (емоційно-особистісна).(В ситуації спілкування з дитиною на рівні емоційних контактів). Основна її роль - загострити потребу в спілкуванні стимуляція до оволодіння мовленням. Не сформованість емоційно-особистісного контакту дитини з дорослими або його дефіцит призводить до низького рівня мовленнєвого розвитку дитини. Ситуативно-ділова форма спілкування проявляється в ході спільних з дорослими і однолітками предметних дій (тобто в конкретних ситуаціях). Мовлення вплітається в предметну діяльність, супроводжує її і визначається діловими мотивами. При цій формі спілкування у багатьох випадках діти можуть обмежуватись немовними засобами. Мовлення дітей із ситуативно-ділового формою спілкування має такі особливості:
Позаситуативна форма спілкування проявляється в тому, що мовлення стає провідним засобом, воно не прикуте до конкретної наочної ситуації спілкування:
Мовне спілкування в дошкільному віці здійснюється в різних видах діяльності (грі, праці, побутової, навчальної). Тому дуже важливо уміти використовувати для розвитку мови будь-яку діяльність, особливо ведучий вид діяльності. Дітям раннього віку властива предметна діяльність. Тому в центрі уваги педагогів має бути організація спілкування в процесі предметної діяльності. В дошкільному віці ведучий вид діяльності – гра. Характер гри визначає мовні функції, зміст і засоби спілкування. В творчій рольовій грі формуються всі функції мови: номінативна, комунікативна, регулююча, плануюча. В ній удосконалюється діалогічна мова, виникає потреба в зв'язній монологічній мові. Нові потреби спілкування і ведучий вид діяльності ведуть до інтенсивного оволодіння мовою її словниковим багатством, граматичною будовою, в результаті чого вона стає все більш зв'язною. Таким чином спілкування є могутнім засобом розвитку мови. Його зміст і форми визначають зміст і рівень розвитку мови дітей. Тому так важливо вміти організувати і використати спілкування з метою розвитку мови дітей. | |
| |
Переглядів: 162 | |
Всього коментарів: 0 | |